CYCLE OF THEMATIC IMPROVEMENT IN POSTGRADUATE EDUCATION OF HIGHER MEDICAL EDUCATION INSTITUTIONS: PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL FEATURES AND APPROACHES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2306-2436.15.1.2025.321

Keywords:

cycle of thematic improvement, postgraduate education, higher medical education, psychological and pedagogical features, professional training, teaching methods

Abstract

Background. The relevance of the study is due to the need to improve the process of postgraduate education in higher medical education institutions, in particular through thematic improvement cycles (TICs). Professional training of healthcare professionals working in a rapidly changing medical environment requires constant updating of knowledge and skills. It is especially important to integrate psychological and pedagogical approaches into the educational process, which contributes to the effectiveness of learning and development of professional competencies in healthcare professionals. Materials and methods: literature review, comparative analysis of the training programs of the CTI in different higher medical education institutions, surveys of teachers and students of advanced training courses, as well as expert assessments of the impact of psychological and pedagogical approaches on learning success. The interaction of pedagogical and psychological factors, such as motivation, stressful situations during training, and individual peculiarities of perception of the material, is investigated. Results. Studies have shown that in order to achieve high efficiency of the CTІ, it is necessary to integrate psychological and pedagogical methods, including an individual approach to students, the use of interactive forms of education, and psychological support during training. A special role is played by the motivation of students, which significantly increases the effectiveness of the educational process. Conclusions. The study the study indicate that the use of psychological and pedagogical approaches in thematic improvement cycles can increase the level of learning, improve adaptation to new knowledge and skills, and ensure a higher level of professionalism among healthcare professionals. It is recommended to include psychological support and interactive methods in the curriculum to optimize the process of postgraduate education in medical institutions.

References

1. Тимків І. В., Близнюк М. В., Тимків І. С., Ромаш І. Р., Венгрович О. З. Вища медична освіта в реаліях медичної реформи. In The 2nd International scientific and practical conference “Innovations in education: prospects and challenges of today” (January 16–19, 2024) Sofia, Bulgaria. International Science Group. 2024. 389 p. (p. 242).

2. Симонець Є. М. Вища медична освіта в теорії та на практиці–реалії сьогодення. Збірник наукових праць Міжнародної науково-практичної конференції «Інноваційні тренди в освіті та науці: від теорії до практики». Відповідальний редактор проф. Т. Ю. Дудка. Київ, 2022. 205 с., 138.

3. Рожнова Т. Є., Вадзюк С. Н., Наконечна С. С., Ратинська О. М. (2022). Інтерактивні методи навчання – шлях до підвищення ефективності освітнього процесу у медичних закладах вищої освіти. Медична освіта. 2022. № 3. С. 51–59.

4. Яніцька Л. В., Постернак Н. О., Білявський С. М. Stem/steam у навчанні медичної біохімії та молекулярної біології для здобувачів вищої медичної освіти. Рекомендовано до видання рішенням Вченої ради Інституту обдарованої дитини НАПН України протокол № 7 від 26 червня 2024 року. 2024. С. 113.

5. Маланчук Л. М., Грабчак С. О., Маланчук С. Л. Інтеграція новітніх форм та методів навчання у медичних закладах вищої освіти з прикладами реального застосування. Медична освіта. 2024. № 1. С. 92–98.

6. Єхалов В. В., Кравець О. В., Бараннік С. І., Пилипенко О. В., Сидоренко А. А. Феномен прокрастинації на етапах вищої медичної освіти. Новини медицини та фармації. 2021. № 15–16. С. 16–17.

7. Гринь В., Гринь К., Дельва М., Герасименко Л., Костиленко Ю. Компетентнісний підхід для формування креативної та мотивованої особистості здобувача вищої медичної освіти. Витоки педагогічної майстерності. 2024. № 33. С. 31–41.

8. Гошовська А. В. Психолого-педагогічні особливості організації самостійної роботи студентів закладів вищої медичної освіти при вивченні предмета «Акушерство та гінекологія». Буковинський медичний вісник. 2024. № 28.3 (111). С. 100–105.

9. Василенко Ю. В. Розгляд механізму реформування післядипломної медичної освіти. In The 1 st International scientific and practical conference “Innovative development of science, technology and education”(October 19–21, 2023) Perfect Publishing, Vancouver, Canada. 2023. 663 p. (p. 405).

10. Жукова М., Ткаченко О., Коковська О., Міщенко І. Змішане навчання у системі медичної освіти в умовах воєнного часу в Україні: підходи та методи. Health & Education. 2023. № 4. С. 257–261.

Published

2025-05-15