ЦИКЛ ТЕМАТИЧНОГО ВДОСКОНАЛЕННЯ В ПІСЛЯДИПЛОМНІЙ ОСВІТІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ТА ПІДХОДИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2306-2436.15.1.2025.321

Ключові слова:

цикл тематичного удосконалення, післядипломна освіта, вища медична освіта, психолого-педагогічні особливості, професійна підготовка, методи навчання

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена потребою в удосконаленні процесу післядипломної освіти в закладах вищої медичної освіти, зокрема через цикли тематичного вдосконалення (ЦТУ). Професійна підготовка медичних працівників, які працюють у швидко змінному медичному середовищі, потребує постійного оновлення знань і навичок. Особливо важливою є інтеграція психолого-педагогічних підходів у навчальний процес, що сприяє ефективності навчання та розвитку професійних компетенцій у медиків. Метою цього дослідження є аналіз психолого-педагогічних особливостей циклів тематичного вдосконалення в післядипломній освіті медичних працівників і розробка рекомендацій щодо підвищення ефективності навчальних програм через врахування психологічних і педагогічних аспектів. Матеріали та методи: аналіз літератури, порівняльний аналіз навчальних програм ЦТУ в різних закладах вищої медичної освіти, опитування викладачів і слухачів курсів підвищення кваліфікації, а також експертні оцінки щодо впливу психолого-педагогічних підходів на успішність навчання. Досліджено взаємодію педагогічних і психологічних факторів, як-от мотивація, стресові ситуації під час навчання, індивідуальні особливості сприйняття матеріалу. Результати дослідження показали, що для досягнення високої ефективності ЦТУ потрібно інтегрувати психолого-педагогічні методи, що передбачають індивідуальний підхід до слухачів, використання інтерактивних форм навчання, психологічну підтримку під час навчання. Особливу роль відіграє мотивація слухачів, яка значно підвищує результативність навчального процесу. Висновки дослідження свідчать про те, що застосування психолого-педагогічних підходів у циклах тематичного вдосконалення здатне підвищити рівень засвоєння матеріалу, покращити адаптацію до нових знань і навичок, а також забезпечити більш високий рівень професіоналізму в медичних працівників. Рекомендується додання психологічної підтримки та інтерактивних методів до навчальних програм для оптимізації процесу післядипломної освіти в медичних закладах.

Посилання

1. Тимків І. В., Близнюк М. В., Тимків І. С., Ромаш І. Р., Венгрович О. З. Вища медична освіта в реаліях медичної реформи. In The 2nd International scientific and practical conference “Innovations in education: prospects and challenges of today” (January 16–19, 2024) Sofia, Bulgaria. International Science Group. 2024. 389 p. (p. 242).

2. Симонець Є. М. Вища медична освіта в теорії та на практиці–реалії сьогодення. Збірник наукових праць Міжнародної науково-практичної конференції «Інноваційні тренди в освіті та науці: від теорії до практики». Відповідальний редактор проф. Т. Ю. Дудка. Київ, 2022. 205 с., 138.

3. Рожнова Т. Є., Вадзюк С. Н., Наконечна С. С., Ратинська О. М. (2022). Інтерактивні методи навчання – шлях до підвищення ефективності освітнього процесу у медичних закладах вищої освіти. Медична освіта. 2022. № 3. С. 51–59.

4. Яніцька Л. В., Постернак Н. О., Білявський С. М. Stem/steam у навчанні медичної біохімії та молекулярної біології для здобувачів вищої медичної освіти. Рекомендовано до видання рішенням Вченої ради Інституту обдарованої дитини НАПН України протокол № 7 від 26 червня 2024 року. 2024. С. 113.

5. Маланчук Л. М., Грабчак С. О., Маланчук С. Л. Інтеграція новітніх форм та методів навчання у медичних закладах вищої освіти з прикладами реального застосування. Медична освіта. 2024. № 1. С. 92–98.

6. Єхалов В. В., Кравець О. В., Бараннік С. І., Пилипенко О. В., Сидоренко А. А. Феномен прокрастинації на етапах вищої медичної освіти. Новини медицини та фармації. 2021. № 15–16. С. 16–17.

7. Гринь В., Гринь К., Дельва М., Герасименко Л., Костиленко Ю. Компетентнісний підхід для формування креативної та мотивованої особистості здобувача вищої медичної освіти. Витоки педагогічної майстерності. 2024. № 33. С. 31–41.

8. Гошовська А. В. Психолого-педагогічні особливості організації самостійної роботи студентів закладів вищої медичної освіти при вивченні предмета «Акушерство та гінекологія». Буковинський медичний вісник. 2024. № 28.3 (111). С. 100–105.

9. Василенко Ю. В. Розгляд механізму реформування післядипломної медичної освіти. In The 1 st International scientific and practical conference “Innovative development of science, technology and education”(October 19–21, 2023) Perfect Publishing, Vancouver, Canada. 2023. 663 p. (p. 405).

10. Жукова М., Ткаченко О., Коковська О., Міщенко І. Змішане навчання у системі медичної освіти в умовах воєнного часу в Україні: підходи та методи. Health & Education. 2023. № 4. С. 257–261.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-15